De historie van Raspberry Maxx

Van kwekerij tot eigentijds frambozenmerk met meer dan 3000 trouwe fans.

2004 Start Raspberry Maxx

De keuze om frambozen te telen kwam niet zomaar uit de lucht vallen, Henny haar ouders teelden frambozen en haar broer teelt frambozen in Zuid Spanje. Na een noodlottig ongeval van Henny haar familie in 1993 en na allerlei perikelen kwam Carlo in Henny haar leven. Carlo woonde toen nog in Lelystad en studeerde filosofie in Amsterdam. Carlo kwam mede door Henny in aanraking met de frambozen en besluit bij Henny haar broer te gaan werken. Gewoon lekker met de handen bezig zijn! In 2003 begint het idee om samen zelf een frambozenkwekerij te beginnen. Ondernemersplan schrijven, naar de bank om de hele boel over te nemen, allerlei beslissingen nemen en zo beginnen we in 2004 Raspberry Maxx. Het hele veld gaat op de schop, nieuwe kapjes, nieuwe planten, personeel en allerlei nieuwe dingen!
Al gelijk met de start hadden we voor ogen waar we nu naartoe wilden werken. Onze frambozen moesten lekker zijn en de consument moest weten wie ze geteeld heeft en waar ze vanaf kwamen. Onze naam Raspberry Maxx moest alles omvatten, het maximale uit de framboos halen, zo breed mogelijk. De kwekerij was al vanaf het begin open voor bezoekers om te kijken hoe we frambozen telen. Vanaf 2007 stonden we met onze verse frambozen onder ons eigen label in de biologische supermarkt en daar zijn we heel trots op. Ook al was de weg niet makkelijk en hadden we vaak te kort en dan weer te veel aanbod, de mailtjes van consumenten die onze frambozen snoepen en vol lof zijn, waren hartverwarmend.

Ons logo in 2004.

In 2004 toen we met Raspberry Maxx startte hadden we een vriendelijk lief logo wat een beetje afgeleid was van die grote borden die we in Amerika en Canada bij de kwekerijen hadden zien staan. Inmiddels hebben we vanaf 2007 ons nieuwe logo wat nog steeds hip is.

2006 Eerste frambozenweekend

In 2006 organiseerde we ons eerste frambozenweekend, samen met een bakker bakte we de grootste frambozentaart van 3 x 3 meter!

2006 Het regende prijzen!

Het begon met het winnen van de Kvk kwartaalprijs met ons ondernemersplan voor Raspberry Maxx. Gevolgd door de aanmoedigingsprijs Agrarische ondernemer van Nederland en de Smaakmaker 2006 van Limburg. We zaten op de goede weg en waar we van droomde moest haalbaar zijn! Niet makkelijk en een lange weg maar volgens de "geleerden" waren we de boer van de toekomst.

2006 Frambozen zijn heel gezond!

In 2006 hebben we letterlijk staan springen op een berg met compost. We waren met zijn allen potten aan het vullen voor de teelt van onze frambozenplanten toen het bericht dat frambozen heel gezond waren op de radio kwam. Vervolgens werden we gebeld door radiostadions in ons land om hierop te reageren.

2007 Eerste frambozenontbijt tussen de frambozen

In 2007 organiseerde we ons eerste frambozenontbijt! Aan lange tafels samen ontbijten tussen de frambozen. Wat een feest. Iedereen vond het superleuk. Het bleef niet bij die ene keer en in 2008 werd de tafel alleen maar langer en langer.

2007 Nieuw logo en een roze bus

In 2007 werd het tijd voor een nieuw logo en we kwamen in contact met Rob Stahl een kunstenaar die ons een nieuw uiterlijk gaf wat staat en tijdloos is. We gaven hem mee dat het eruit moest zien alsof er een ufo was geland in de biowereld. Toen we bij hem kwamen en het nieuwe design voor het eerst zagen konden we niet geloven dat het voor ons was, zo mooi is het! Aan alles was gedacht, website, merchandise, productenlijn, onze verse frambozen, t-shirts werkelijk alles om uit te pakken.
Zelfs ons witte busje waar we het hele land mee door reden om naar fairs en markten te gaan werd helemaal omgetoverd in een Raspberry Maxx kleurtje. Superleuk was het om daar nog een jaar of 3 mee rond te rijden tot hij het begaf. Nog steeds staat hij bij ons op de kwekerij te pronken.

2012 Pop-up Raspberry Maxx winkel in de stad

Het idee hadden we al vanaf ons nieuwe design maar steeds kwam er iets tussen of de tijd was er nog niet rijp voor. Ook zorgde de jaren 2008 t/m 2011 waarin de teelt echt achter bleef ervoor dat we niet konden door pakken met ons frambozenmerk. We waren de eerste boer die via een creatieve manier onze Raspberry Maxx prepaid pakketten in het leven riepen. Een frambozenpakket wat je kon bestellen en betalen in de winter en pas kon afhalen op de kwekerij of markten in de zomer als er verse frambozen waren. Het was hartverwarmend hoe hier op gereageerd werd, binnen 4 weken waren er 550 pakketten verkocht en betaald en konden wij de winter doorkomen als boer. Het idee van de RM winkel bleef hangen en er stonden veel panden leeg in de steden. Mijn voorkeur ging steeds uit naar Amsterdam maar er kwam een pandje uit Venlo op ons pad. Het stond leeg, je kon er zo in en de eigenaar werkten mee om het voor 6 weken aan ons te verhuren. Zo hebben we van half november 2012 tot eind december 2012 een pop up RM winkel gehad in de stad Venlo bij ons in de buurt. Het was een succes en het smaakte naar meer.
Op 1 mei 2013 opende we opnieuw de deuren maar nu was de planning voorgoed, met een terras erbij waar we alles met frambozen konden serveren net als op de kwekerij. In november hebben we toch besloten om de winkel weer als een pop up te sluiten per 31 december 2013. Je kunt gewoon niet alles goed doen en de basis, de kwekerij in Meijel en de markten in Amsterdam moesten ook allemaal doorgaan. Focussen dus!

Geschiedenis in beeld

Via de afbeeldingen hieronder kun je een kijkje nemen in onze geschiedenis

"De historie van Raspberry Maxx "