12juni
2008

Persbericht

Publicatie Vakblad AGF

Publicatie: 12 juni 2008

De voorbereidingen voor het derde Frambozenweekend op 28 en 29 juni zijn al in volle gang. Het is hard werken op het bedrijf Raspberry Maxx in Meijel. Maar hard werken in combinatie met logisch en onafhankelijk nadenken maakt vrij. Dat ervaren Carlo Peters en Henny van Bergeijk van Raspberry Maxx iedere dag.

Bij Raspberry Maxx is actie het devies. Niet praten, maar doen. Wat niet wil zeggen dat ze niet kunnen praten. O nee, dat kunnen Carlo en Henny als de besten. "Carlo komt er zo aan. Ik doe nog even een rondleiding. Beginnen jullie maar vast, dan schuif ik later wel aan." Carlo komt een minuutje later aangereden, zorgt voor koffie, rolt een shaggie, gaat er eens lekker voor zitten op het houten bankje in de zon voor het winkeltje en brandt los. "Vijf jaar geleden verscheen er een rapport over de teelt en afzet van zachtfruit. Aan de hand daarvan heb ik een ondernemingsplan geschreven voor Raspberry Maxx. Het maximale uit frambozen halen. Dat was de kern. Dat gebeurde toen niet en nu nog steeds niet. Frambozen, dat moest iets blijven voor de happy few. De sport was: het product klein houden en er heel veel voor krijgen."

'Super zoekt problemen'
"Ik kwam er al heel gauw achter dat in Amerika en Engeland heel anders naar framboos wordt gekeken. Daar is het gewoon een lekker en gezond product. We gingen aanvankelijk via Berryfresh met onze frambozen naar Albert Heijn. Het het hele verhaal over wellness, convenience, gezondheid, smaak en alle leuke toepassingen in allerlei producten. De supermarkt zoekt echter alleen maar naar problemen om niets extra's te hoeven doen. Om zelf de markt te kunnen blijven sturen. Om jaarrond standaard doosjes frambozen te kunnen verkopen, ook als zit er dan weer Tulameen en dan weer Himbo Top in. Dan verkoop je wel braadworst voor biefstuk."
"Gelukkig zijn er genoeg klanten die dat verschil wel degelijk in de gaten hebben. Daarom willen we niet eens met onze frambozen in de supermarkt liggen. Ik weet dat er klanten zijn die zich ook ergeren aan het feit dat het zo moeilijk is iets goeds te vinden. Die weten nu dat ze bij Raspberry Maxx moeten zijn. Veel tuinders snappen dat niet. Ik denk omdat ze zelf ook alleen maar boodschappen doen met de vraag waar is het het goedkoopst? Telers produceren voedsel, maar ze weten meestal niks van eten."
"We telen de frambozen nu voor het derde jaar biologisch. Dat zijn we gaan doen om ze steviger en beter houdbaar te maken. Minder stikstof is immers een stressfactor minder. Dat betekent minder snel rijp, meer drogestof en dus een betere houdbaarheid. Onze klanten op de Amsterdamse boerenmarkten voeren de test in hun koelkast uit. Daar kunnen ze zonder probleem een week staan. De productie per hectare is wat minder, maar dan zet ik meer hectares. Telers vinden biologisch ook eng. Het is echter veel makkelijker om bioloog te zijn dan chemicus. Je ziet wat er leeft en wat niet en je kunt het naredeneren."

'Redeneringen omdraaien'
"Ik heb filosofie gestudeerd en heb daar nog elke dag voordeel van. Het leert je zaken niet zomaar aan te nemen en om redeneringen om te draaien. Als ik iemand hoor vertellen dat een nicheproduct een product is waar de klant moeite voor neemt om er voor om te rijden en meer voor te betalen, zeg ik: doe er zelf wat meer moeite voor om het die klant makkelijker te maken en je verkoopt er veel meer van. Telers denken veel te vaak dat iets niet kan. Dat iets gek is en ze het dus maar beter niet kunnen doen. Telen zonder teeltadviseur? Gek. Kan niet. Ik zeg: Kan wél. Ik heb nooit een teeltadviseur gehad. Ik vind op internet honderden pagina's teeltinformatie. Ik doe zelf onderzoek. Bijvoorbeeld naar de vraag of scheuten bestrijden met Gramoxone wel of niet werkt. Moet een instituut dat voor 20 duizend euro onderzoeken of bespuit je er zelf drie plantjes mee? Zo ingewikkeld is dat toch niet? Dat frambozen weekend van ons. Daar komen 4 duizend mensen of af, uit heel Nederland. Zo bereik je net zoveel mensen als met die dure promotiecampagne Friss Fruit. Wij doen niet moeilijk. We doen het gewoon."

'Doen of vergaderen?'
"Iets in je eentje doen of er met allerlei partijen in de keten een paar jaar over vergaderen, is toch niet zo'n ingewikkeld dilemma? De meesten kiezen echter voor het laatste. Ze komen nu nog naar me toe met de vraag of ik bij ze in de telersvereniging wil. Alsof ik niet in oktober alle frambozen voor het hele volgende seizoen heb verkocht, voor de beste prijs. Ik draai het om. Ze mogen bij mij komen. Frambozen afzetten in een Raspberry Maxx doos, 4 procent provisie, gegarandeerde afzet en een gegarandeerde prijs. Simpel. Dan hoef je ook niet elke dag over een paar centen te praten."
"Ik had meteen wat met die framboos. Een ruige struik met een lekker eigenwijs fruitje eraan. Ik heb eerst vijf jaar gewerkt in dienst van het familiebedrijf. Toen Henny's broer het in Spanje steeds beter naar zijn zin kreeg, namen we met het concept van zoveel mogelijk verwerkte producten naast de verse frambozen én het bedrijf zes dagen per week open voor rondleidingen voor particulieren, het terras en verkoop van verse frambozen, alle producten en frambozenplantjes. En een eigen merk. De Kamer van Koophandel gaf ons meteen een prijs voor het beste ondernemingsplan. Ze herkenden er het concept in. Ik merk dat de sector denken in concepten en er naar handelen nog steeds heel moeilijk vindt. Het zal ook wel door mijn filosofie-achtergrond komen, maar ik schud dat zo uit mijn mouw."

'Alsof een UFO is geland'
"Je moet vooruit denken om vrij te kunnen zijn. Dan ga je naar de Dag van de Toekomst en daar staat Syntens te leuren met innovatievouchers. Die pak je toch weer meteen aan? Wij hebben er de ontwerper van het nieuwe beeldmerk van betaald. Het moest eruit zien alsof er een UFO was geland in de groentewinkel. Toen hebben we alle winkels benaderd. Niet de handel, want die zijn niet geïnteresseerd in wat een teler de consument te vertellen heeft. Later kun je met de handel gaan praten. Dan kun je in ieder geval aangeven dat zoveel winkels je product willen hebben. We zijn nu dikke maatjes met Udea. We vormen één team in de afzet."

'Zoeken naar zekerheden'
Henny is er bij komen zitten. Ze kan wel wat begrip opbrengen voor telers die zoeken naar zekerheden. "Dat sommigen daar minder behoeften aan hebben, hangt ook af van wat je hebt meegemaakt. Als vijf van je familieleden op de terugweg van hun eerste vakantie met de auto verongelukken, dan ga je anders tegen het leven aankijken. Dan snap je wel dat je elke kans moet pakken om dat te doen wat je leuk vindt."

Bron: Vakblad AGF

Voor pers:


Contactpersoon: Henny van Bergeijk
Telefoonnummer: 06-43037088
E-mailadres: info@raspberry-maxx.nl
Website: Raspberry Maxx

Persbureau toevoegen

"In de Media"